Dersler

BİRİNCİ YIL

I. Yarıyıl

KoduDersin AdıTUKAKTS
AİT101Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I2022
BİL101Bilgisayar I3034
İNG101İngilizce I3033
SMO101Tıbbi Terminoloji2023
KTK100Kıbrıs Kültürü ve Tarihi0002
SMO109Temel İlk Yardım3033
SMO111Temel Anatomi3033
HTP101Hasta Bakım İlkeleri2022
HTP103Diyaliz Ekipmanlarının Kullanımı ve Bakımı3034
TUR101Türk Dili I2022
KAM100Kampüse Uyum0002
Toplam Kredi2602630

II. Yarıyıl

KoduDersin AdıTUKAKTS
SMO102Hastalıklar Bilgisi2022
SMO104Fizyoloji2022
HTP102Nefroloji I2022
HTP104İç Hastalıkları1011
HTP108Diyaliz I1122
HTP112Biyofizik2022
HTP150Yaz Stajı (20 İş Günü)0005
FAR102Farmakoloji2022
KMB102Klinik Mikrobiyoloji3033
AİT102Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi II2022
TUR102Türk Dili II2022
İNG102İngilizce II3033
KAR100Kariyer Planlama0002
Toplam Kredi2312330

İKİNCİ YIL

III. Yarıyıl

KoduDersin AdıTUKAKTS
HTP201Nefroloji II2134
HTP203Diyaliz II2657
HTP205Diyaliz Hastalarında Ruh Sağlığı ve Sorunları2022
HTP207Enteral ve Parenteral Uygulamalar2022
HTP209Cerrahi Hastalıkları2022
HMT207Hematoloji2234
BYK203Klinik Biyokimya3034
BES107Genel Beslenme İlkeleri2022
SMO201Ölçme Ve Değerlendirme3033
Toplam Kredi2092530

IV. Yarıyıl

KoduDersin AdıTUKAKTS
SMO202Halk Sağlığı3044
SMO204Meslek Etiği3044
SMO206Sağlık Hizmetleri Yönetimi3044
SMO208Akılcı İlaç Kullanımı1011
SMO210Sağlık Hizmetlerinde Kalite3044
HTP202Mesleki Uygulama0261317
Toplam Kredi13263030
Derslerin İçeriği

YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
DİYALİZ BÖLÜMÜ DERS İÇERİĞİ

I.YARIYIL

 

AİT101 Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi I
Batı kültürleri ile Türk kültürünün karşılaması sonucu ortaya çıkan siyasi ekonomik kültürel ve sosyo-psikolojik problemler karşısında çözülmeye ve yıkılmaya başlayan Osmanlı devletinde çözüm arayışları çerçevesinde yapılan reform hareketleri ve İmparatorluktan milli devlete geçiş sürecinde yaşanan siyasi olaylar ile Mustafa Kemal Atatürk'ün liderliğinde verilen Milli Mücadele sonucu Türkiye Cumhuriyeti nin kuruluşunun ele alınması.

TUR101 Türk Dili I
Dilin tanımı ve önemi; dil-kültür ilişkisi, yazı dili ve özellikleri, yazılı anlatımda dış yapı ve kurallar, imlâ kuralları ve noktalama işaretleri; yazıda plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler, paragraf yazımı; kompozisyon kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları; seçilmiş yazılarda kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi, kompozisyon düzeltme çalışmaları, genel anlatım bozuklukları, düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme; çeşitli yazı türleri (anı, fıkra, hikaye, eleştiri, roman vb.) formal yazılar (özgeçmiş, dilekçe, rapor, ilan, bibliyografya, tebliğ, resmi yazılar, bilimsel yazılar, makale, vb.) makalenin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerine çalışma, makale yazma çalışması, not alma ve özetleme yöntem ve teknikleri.

KAM100 Kampüse Uyum
KAM100 dersi, öğrencilerin akademik gelişiminin yanı sıra sosyal ve kültürel gelişimini de hedefler ve onların üniversite yaşamına uyumunu kolaylaştırır. Bu ders öğrencilere bütün eğitim hayatlarında kullanabilecekleri bazı yetkinlikleri kazandırırken, aynı zamanda üniversitenin bütün paydaşları arasındaki iletişimi güçlendirerek çok yönlü ve keyifli bir kampüs yaşamının oluşmasına katkıda bulunur.

İNG101 İngilizce I
Türkçe bölümler için dizayn edilmiş İNG 101 dersi öğrencilere İngilizcenin konuşulduğu ortamlarda bulundukları zaman günlük hayatta sık karşılabilecekleri diyalogları ve içeriklerini anlama ve karşılık verme becerilerini kazandırmaya önelik bir derstir. Kendisini ve ailesini tanıtabilmr; Yakın çevresinde olan nesnelerin isimlerini bilme, tarifini anlayabilme; Rutin olarak aktiviteleri anlayabilme, seçebilme; bazı mobilyaları isimlendirebilme yapılan bir ev tarifini anlayabilme

 

 

 

BİL101 Bilgisayar I

  1. Bilişim Teknolojilerinin Günlük Yaşamdaki Yeri
  2. Bilgisayar Sistemleri, Dosya Yönetimi
  3. Etik ve Güvenlik, Dijital Vatandaşlık
  4. Gizlilik ve Güvenlik
  5. Bilgisayar Ağları
  6. Araştırma
  7. İletişim Teknolojileri ve İşbirliği
  8. Görsel İşleme Programları
  9. Kelime İşlemci Programları
  10. Sunu Programları
  11. Tablolama Programları
  12. Ses ve Video İşleme Programlar
  13. Problem Çözme Kavramları ve Yaklaşımları, Programlama

SMO101 Tıbbi Terminoloji
Tıbbi terimleri oluşturan ön ekler (Prefixes) Kökler (Stems) Son ekler (Suffixes). Bunların öğretilmesi ve uygulamasının yapılması. Ameliyat ve hastalıkların standart terminolojisi hakkında bilginin verilmesi.

KTK100 Kıbrıs Kültürü ve Tarihi
Dersin amacı Kıbrıs Uygarlık tarihi çerçevesinde adanın çok çeşitlilik gösteren mimari ve sanatını genel bir kronolojik çerçevede ele alarak kültür mirasının algılanmasını sağlamak yanında mimari örnekler sunmaktır. Sanal ortamda sunulan ders notları ve çok sayıda görsel ders malzemesi ile aynı ortamda yapılan sınavlar yoluyla öğrencinin kısmen kendi çabaları ile öğrenmesi sağlanmakta, belli aralıklarla yapılan sınıf seminerleri ve öğretim üyesi eşliğinde düzenlenen tarihi mekan gezileri ile de karşılıklı tartışma ortamı yaratılmaktadır. Dersin ana hedefi siyasi sorunları yanında adanın kültür tarihinin önemini de vurgulamak, ayrıca kültür mirasının korunması konusunda da farkındalık yaratmaktır.

SMO109 Temel İlk Yardım
İlk yardım dersine genel bakış. İlk yardımda temel kavramlar, normal vital bulgular ve bulguların değerlendirilmesi, İleri ve sürekli yaşam desteği. Özel durumlarda (kazalar, kanamalar,zehirlenmeler, sırasında yaralanmalarda/ zehirlenmeler ) öğrencileri bilgilendirmeyi amaçlayan temel bir derstir. Kaza ve yaralanma durumlarında müdahalede bulunanların, ilkyardım eğitimi almış olmaları, yaşamın sürdürülmesinde, sakatlanmaların önlenmesinde ve iyileşme sürecinin kısaltılmasında belirleyici rol oynamalarını sağlamaktır.

SMO111 Temel Anatomi
Anatomiye giriş dersi olup, iskelet ve kas, solunum, dolaşım, sindirim, sinir, endokrin, boşaltım ve üreme sistemlerini oluşturan temel anatomik yapı ve kavramların öğretildiği temel derstir. Bu dersi alan öğrenciler;
İskelet ve kas sistemi anatomisi: kemik, kas, eklem ve genel bilgiler, üst ve alt ekstremite.
Solunum sistemi anatomisi: thorax duvarı anatomisi ve diafragma, burun ve larinks, trake, akciğerler ve plevra.
Dolaşım sistemi: kalp (atrium ve ventrkül ), perikard, damarlar.
Sindirim, boşaltım ve üreme sistemleri: farikns, özefagus ve mide, ince-kalın bağırsaklar, karaciğer, pankreas, dalak, böbrekler, üreterler-mesane ve üretra-kadın ve erkek genital organları.
Sinir sistemi: merkezi sinir sistemi-diencephalon ve telencephalon-medulla spinalis morfolojisi, beyin sapı- serebellum ve kranial sinirler – otonom sinir sistemi.
Endokrin sistem.  Duyu organları: göz ve görme yolları, kulak, işitme ve denge yollarını öğrenirler.

HTP101 Hasta Bakım İlkeleri
İnsan ve temel gereksinimleri; Sağlık ve hastalık kavramları; Sağlık ekibi, güvenli hastane ortamı;  Hayati belirtiler, ateş, solunumun ölçülmesi ve kaydedilmesi; Sıcak soğuk uygulamalar; Bireysel hijyen ve bakım, saç, ağız ve yüz bakımı; Derinin görevleri, Yatakbaşı hasta bakımı, sabah tuvaleti, yatak istirati, dekubitüs oluşumu ve tedavisi, yatak yapımı, hastanın yatak içinde döndürülmesi; Üriner Sistem uygulamalarında kullanılan sonda ve kateterler konuları işlenecektir.

HTP103 Diyaliz Ekipmanları Kullanımı ve Bakımı
Diyaliz Sistemi Ekipmanları; Su arıtma sistemleri; Reverz ozmoz sistemleri, Diyaliz ekipmanları; Diyaliz makinası temel özellikleri; Diyaliz makinası sıvı devresi, Single needle diyaliz sistemleri, Hemofiltrasyon ve hemodiafiltrasyon temel özellikleri, Na ve UF profilleri, Diyaliz makinesi dezenfeksiyon sistemleri işlenecektir.

 

II.YARIYIL

 

SMO102 Hastalıklar Bilgisi
Sağlık ve hastalık kavramları, semptomlar, bulgular, etiyoloji, hastalıkların muayene şekilleri ve tanı işlemlerinin öğretilmesinin amaçlandığı temel derstir. Sağlık ve hastalık kavramları, semptomlar, Bulgular, Etiyoloji, Hastalıkları muayene, Muayene şekilleri ve tanı işlemleri. Konjenital anomaliler, Enfeksiyon ve parazit hastalıkları, Kanser, Endokrin sistem hastalıkları, Kan hastalıkları, Ruh sağlığı ve bozuklukları, Sinir sistemi ve duyu organları hastalıkları.Solunum ve dolaşım hastalıkları. Gastrointestinal sistem hastalıkları. Nörolojik hastalıklar. Ürogenital hastalıkların öğretilmesi amaçlanmaktadır.

SMO104 Fizyoloji
Bu dersin sonunda öğrencilerin, temel fizyolojik kavramları, vücudun işlevsel organizasyonunu, hücre-organ-sistem ilişkilerini, hücre yapısı ve işlevlerini, vücut sistemlerinin çalışma mekanizmalarını kavraması amaçlanmıştır.

 

 

 

 

KAR100 Kariyer Planlama

  • Kariyer planlama ve kariyer gelişimi modellerini öğrenme.
  • Hâlihazırda mevcut iş piyasası koşulları hakkında bilgi sahibi olma.
  • Mülakat teknikleri hakkında bilgi sahibi olma. Etkileyici bir iş görüşmesini nasıl yapılacağını öğrenme.
  • Özgeçmiş, kapak yazısı ve teşekkür mektubu hazırlama yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma.
  • İş başvurularında kullanmak üzere CV hazırlama

HTP102 Nefroloji I
Kronik Böbrek Yetmezliğinde (KBY) etyopatogenez ve klinik; KBY’ de konservatif tedaviler; Yetişkinlerde glomerül hastalıklar, Renal osteodistrofi anemi ve tedavisi, Epo venofer kullanma kriterleri, Hipertansiyon ve tedavisi, Akut kronik periton diyalizi peritonitler.

HTP104 İç Hastalıklar
Sıvı elektrolitler; Asit-Baz dengesi; Homeostatis, stres, şok; GİS hastalıkları; Endokrin sistem ve hastalıkları; Kardiyovasküler  sistem ve hastalıkları; Solunum sistemi hastalıkları; Bağışıklık sistemi ve hastalıkları; Nefroloji glomerül hastalıklar; Nefroloji nefritik sendrom; Akut –kronik böbrek yetmezlikleri, Renal üriner enfeksiyon Kronik Pyelonefrit konuları işlenecektir.

HTP108 Diyaliz I
Hemodiyalizin fizyolojik prensipleri; Diyalizörler; Diyaliz solüsyonları; Su arıtma sistemi; H.D. Aygıtı; Diyaliz endikasyonları; Akut ve kronik diyaliz, H.D.uygulaması; Heparin uygulanması, TMP ayarlanması; H.D. işleminin sonlandırılması; H.D. için damar giriş yolları , M.G. komplikasyonlar, H.D. M.G. komplikasyonlar ve uygulanan tedaviler, P.D. Fizyolojik prensipleri kullanılan araç, gereç ve materyaller; P.D. ekibi ve görevleri, P.D. implantasyon sonrası bakım katater yerleştirilmesiyle ilgili cerrahi komplikasyonlar; Periton kateterleriyle ilgili komlikasyonlar; P.D. hasta seçim kriterleri ve hasta eğitimi; Periton diyalizi tedavisinde yeterlilik; Periton diyalizinde nonenfeksiyöz komplikasyonlar ve tedavisi; Hemodiyaliz tekniğinin çocuklardaki özellikleri ve komplikasyonları; Çocuklarda periton diyaliz ve komplikasyonları.

HTP112 Biyofizik
Temel elektriksel kavramlar ve tıpta uygulamaları; Membran Biyofiziği; Hücre membranlarının elektriksel özellikleri; Yerel Potansiyeller; Aksiyon Potansiyelleri; Uyarılma Potansiyelleri; Makromoleküller; Radyasyon konuları işlenecektir.

HTP150 Yaz Stajı (20 İş Günü)
Diyalizde yardımcı destek personelinin gerekliliği.
Belirlenen kavram(ları) açıklamak/anlatmak
İlgili kavram(lar)la alakalı farkındalık yaratmak ve bunu geliştirmek.
Belirlenen kavram(lar)ın geçerliliğini tartışmak.
Seçilen/belirlenen becerileri geliştirmek
Seçilen konuların derinlemesine/detaylı bir şekilde incelemek
Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerin var olan bilgilerini geliştirmek
Seçilen kavramlar bağlamında öğrencilerin fikirlerini/bilgilerini/kavrayışlarını geliştirmek
Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerle var olan bilgilerini yenilemek
Yeniliği teşvik etmek
Eleştirel düşünceyi geliştirmek

FAR102 Farmakoloji
Farmakolojiye giriş; İlaçların emilimleri ve dağılımları; İlaçların metabolizması ve atılımı; İlaçlar arasındaki etkileşmeler, antagonizmalar ve sinerjizmalar; İlaçların etki metanimaları; Otonom sinir sistemi ilaçları, kolinerjik ve antikolinerjik ilaçlar ve tedavide kullanımlarınıın incelenmesi Belirlenen kavram(ları) açıklamak/anlatmak İlgili kavram(lar)la alakalı farkındalık yaratmak ve bunu geliştirmek.
Belirlenen kavram(lar)ın geçerliliğini tartışmak.
Seçilen/belirlenen becerileri geliştirmek
Seçilen konuların derinlemesine/detaylı bir şekilde incelemek
Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerin var olan bilgilerini geliştirmek
Seçilen kavramlar bağlamında öğrencilerin fikirlerini/bilgilerini/kavrayışlarını geliştirmek
Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerle var olan bilgilerini yenilemek Yeniliği teşvik etmek Eleştirel düşünceyi geliştirmek

KMB102 Klinik Mikrobiyoloji
İnfeksiyon Hastalıklarına Giriş, Genel Bilgiler; Sindirim Sistemiyle Bulaşan Hastalıklar, Besin Zehirlenmesi (S.Aureus), Botulismus, Tifo, Paratifo, Salmonella Gasroenteritidi, Shigella, Kolera; Solunum Yoluyla Bulaşan Hastalıklar, Difteri, Kabakulak, İnfluenza, Boğmaca, Bakteriyel pnomoniler, Tüberküloz, Kızamık, Suçiçeği; Deri ve mukozayla bulaşan infeksiyon hastalıkları Gonore, Herpes Simpleks Kuduz, Tetenoz, Sifilis, Menenjit-Hepatit- Aids, Parazit İnfeksiyonları; Üriner Sistem İnfeksiyonları; Katater İnfeksiyonları; Hastane İnfeksiyonları; Bulaşıcı Hastalıklarla Savaş Yöntemleri.

AİT102 Atatürk İlkeleri Ve İnkılap Tarihi II
Mustafa Kemal Paşanın 29 Ekim 1923 de Türkiye Cumhuriyeti'ni kuruşundan itibaren vefatına kadar gerçekleştirdiği ilke ve inkılaplar değerlendirilmektedir

TUR102 Türk Dili II
Sözlü dilin ve sözlü iletişimin temel özellikleri, iyi bir konuşmanın temel ilkeleri, güzel konuşmaya yardımcı teknikler, önemli günler için konuşma hazırlama, konuşma içeriğinin düzenlenmesi, konuşmayı etkileyen faktörler, hazırlıksız (telefonda konuşma, tanışma ve tanıştırma vs.) ve hazırlıklı konuşma türlerinin (münazara, açık oturum, panel, forum, sempozyum, konferans) özellikleri, diksiyon ve önemi, Türkçenin doğru telaffuzunda önemli olan hususlar, doğru imla, doğru vurgu, doğru tonlama ve metin ağırlıklı uygulamalar.

İNG102 İngilizce II
Türkçe bölümler için dizayn edilmiş İNG 102 dersi öğrencilere İngilizcenin konuşulduğu ortamlarda bulundukları zaman günlük hayatta sık karşılaşabilecekleri  diyalogları ve içeriklerini anlama ve karşılık verme becerilerini kazandırmaya yönelik bir derstir.  Dersin her konusunda anlam ve iletişimi takip edebilme ön planda tutulmuş dil yapılarının öğrenilmesi sadece bir araç olarak görülmüştür.  Bu doğrultuda dersin içeriği görsel, işitsel ve yazılı materyallerle desteklenmiş her durum ve konu için farklı şekilde tasarlanmıştır.  İNG 102 dersi, içerik olarak Avrupa Ortak Diller Çerçevesi Kriterleri’nin A1 seviyesini (YAZILI METİNLER VE DİYALOGLARDA) hedeflemektedir.  İlgili kriter ve hedeflenen beceriler aşağıdaki linkte ve ‘amaçlar’ bölümünde bulunabilir.
Hangi soru sözcüğünün hangi durmda kullanılmaya uygun olduğunu seçebilme
Ölçü bildiren sözcüklerin nerelerde kullanıldığını seçebilme
Şimdiki zaman aktivitelerini, geçmiş zaman aktivitelerini ve gelecekle ilgili yapılan ayarlamaları anlayabilme
İki veya daha fazla şey/kişi arasında yapılan kıyaslamayı anlayıp bilgiyi kullanabilme
Günlük hayattaki rutin durumlardaki (tatil ayarlama, öneride bulunma, tercih belirtme, nasihat verme) içeriği  takip edip bir sonraki yanıtı tahmin edebilme
Yiyecekler, organizasyon yapma, sağlık sorunları, hayat olayları, tatil ayarlamaları, para kullanımı,  kıyafetleri isimlendirme , şehirleri tasvir etme, istekte bulunma  gibi çeşitli durumlarda kullanılan kelime ve/veya deyimleri seçebilme

 

III.YARIYIL

 

HTP201 Nefroloji II
Renal replasman tedavilerine genel bakış, endikasyon kontrendikasyonlar; Hemodiyalizin fizyolojik prensipleri; Akut ve kronik hemodiyaliz; Hemodiyaliz yeterliliği; Hemodiyalizde Mg komplikasyonları; Türkiye’ de renal replasman tedavilerinin durumu; Periton diyalizi fizyolojik prensipleri.

HTP203 Diyaliz II
Yavaş ve sürekli H.D. Yöntemleri; Plazmaferez- Zehirlenmelerde hemoperfüzyon ve diyaliz; Kuru ağırlık kavramı; Resürkilasyon; Yaşlı hastalarda diyalizör tekrar kullanımı; Kardiyavasküler proplemler (K.A.H.Peritkardit, Endokardit); Gis Sorunları; Diyaliz Amiloidozu Karpal Tünel Sendromu; Periferik eklemlerde osteartropati; Spondilartropatiler; Metabolik ve endokrin proplemler, H.D. hastasında karşılaşılan diğer sorunlar (Kanser, kazanılmış renal kistik hastalık, impotans, kadınlarda seksüel fonksiyon bozuklukları, fertilite kontrolü ve gebelik diyalizi, Akciğer ödemi ve plevra effüzyon; Tüberküloz.

HTP205 Diyaliz Hastalarında Ruh Sağlığı ve Sorunları
Ruh sağlığı ile ilgili temel kavramla;, Sağlık, Hastalık, Ruh Sağlığı, beden imgesi; Umut-Uyu; kendini tanıma; Davranış , tutum, kişilik gelişimi ve kişilik bozuklukları; Kültür ve Psikiyatri; Kronik hastalık ve ail;,Hemodiyaliz hastalarında kayıp ve ölüme ilişkin düşünceler; Kriz ve krize müdahaleler, Organ bağışı ve Pisiko-Sosyal yaklaşımlar; Diyaliz hastalarında görülen ruhsal sorunlar; Pisikosomatik hastalıklar, Anksiyete bozuklukları, depresyon, ihtihar girişimleri, seksüel proplemler; Hemodiyaliz hastasının sosyal yaşamının düzenlenmesiyle ilgili genel ilkeler.

 

 

 

HTP207 Enteral ve Parenteral Uygulamalar
Boşaltım sistemi ve sorunları, sondalar lavmanlar, ilaç uygulama yöntemleri, oral ilaç alım şekilleri, ilaç hazırlama, parenteral ilaç uygulaması, uygulanan bölgeler; İntravenöz sıvı tedavisi kullanılan solüsyon ve malzemeler; Sıvı tablosu komplikasyonları, Üriner sistem ve uygulamalarında kullanılan sonda ve kateterler uygulamaları.

HTP209 Cerrahi Hastalıkları
Cerrahiye giriş; Ameliyat öncesi bakım; Ameliyat esnasında bakım, Ameliyathane premedikasyon; Anestetik ilaçlar ve uygulanması, Post-Operatif Bakım Cerrahisi; Tıbbi cerrahi asepsi ve ilkeleri
eastane Enfeksiyonları; Doku zedelenmesi ve tamiri; yara bakımı
yanıklar ve tedavisi; Şok ve çeşitleri; Akciğer hastalıkları göğüs cerrahisi ve bakımı, arter,  ven ve lenf sistemi hastalıkları; Kalp hastalıkları ve cerrahisi, Gastro intestinal sistem hastalıkları; Karaciğer, Safra kesesi, Pankreas hastalıklarıcCerrahisi ve bakımı;
Üriner sistem ve hastalıkları, cerrahisi ve bakımı, Organ transplantasyonu; Sinir sistemi cerrahisi ve hastalıkları ve bakımı.

HMT207 Hematoloji
Kapiller kan almak, damardan  kan almak, Antikoağülan hazırlamak ve kullanmak. Kan numuneleri hazırlamak. İşlenmiş kan numunelerini saklamak, Numunelerin transferini yapmak, Kan hücrelerini manuel saymak

BYK203 Klinik Biyokimya
Makro moleküllerin kimyasal yapı ve özellikleri, metabolizmaları, hastalıkların moleküler mekanizmaları, biyokimyasal tanı ve araştırma yöntemlerini öğretmek. 1-Organizmadaki lipit, protein, karbonhidrat ve nükleik asit gibi makromoleküllerin metabolizmalarını öğrebnek 2-Hormonların etki mekanizmalarını öğrenmek 3-Hastalık biyokimyasını öğrenmek. Hasta başı testleri, Metabolik hastalıklar, MI markerları, Tm markerları, Vücut sıvıları, Böbrek, Karaciğer, fonksiyon testleri, Koağülasyon Biyokimyası, Gebelik Biyokimyası

BES107 Beslenme İlkeleri
Sağlıklı beslenme; Beslenme ve iş verimi; Besin öğeleri karbonhidratlar, proteinler, yağlar, mineraller, vitaminler ve içecekler; Sıvı dengesi; Yeterli ve dengeli beslenme ilkeleri; Enerji gereksinimleri; İdeal boy kilo, obesite ve yol açtığı hastalıklar; Özel Durumlarda beslenme, gebe, emziren anne ve bebek beslenmesi, çocuk beslenmesi.

SMO201 Ölçme Ve Değerlendirme
Bu ders öğrencilerin ölçme ve değerlendirme ile ilgili olarak gerekli görülen temel bilgi, kavram, model ve becerileri kazanmasıdır. Eğitim programlarında yer alan kazanımlara öğrencilerin ulaşıp ulaşmadığının kontrolü ölçme ve değerlendirme tekniklerini etkili bir şekilde kullanmak ile gerçekleşecektir. Öğretmen adaylarının öğrencilerdeki öğrenme eksikliklerini, kazanımlara ulaşma derecelerini ve onların bir üst öğrenim kademesine devam edip etmeyeceğine karar vermede kullanacakları ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını öğrenmeleri önemli bir eğitim ihtiyacıdır. Bu ders öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme ile ilgili olarak gerekli görülen temel bilgi, kavram, model ve becerileri kazanmasını amaçlamaktadır.

IV.YARIYIL

 

SMO202 Halk Sağlığı
Tıbbın tarihsel gelişimi, Temel sağlık hizmetleri, Sağlık insane gücü, Türkiye ve KKTC’de sağlık örgütlenmesi, Bağışıklık hizmetleri, Temel beslenme, Sağlık eğitimi, İşçi ve işyeri sağlığı, Aile planlanması, Tıp ahlakı.

SMO204  Meslek Etiği
Bu derste meslek etiği ile ilgili yeterliklerinin kazanılması amaçlanmaktadır.

SMO206 Sağlık Hizmetleri Yönetimi
Yönetim kavramı ve süreçleri. Türk sağlık sistemi ve alt sistemleri, amaçları, örgütsel yapısı, tarihsel gelişimi, bugünkü durumu, işleyişi, yönetimi ve sistemi oluşturan kurum ve kuruluşların incelenmesi konuları incelenmektedir.

HTP202  Dönem Uygulaması
Diyaliz bölümünde yardımcı destek personelinin gerekliliği
Belirlenen kavram(ları) açıklamak/anlatmak
İlgili kavram(lar)la alakalı farkındalık yaratmak ve bunu geliştirmek.
Belirlenen kavram(lar)ın geçerliliğini tartışmak.
Seçilen/belirlenen becerileri geliştirmek
Seçilen konuların derinlemesine/detaylı bir şekilde incelemek
Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerin var olan bilgilerini geliştirmek
Seçilen kavramlar bağlamında öğrencilerin fikirlerini/bilgilerini/kavrayışlarını geliştirmek
Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerle var olan bilgilerini yenilemek
Yeniliği teşvik etmek
Eleştirel düşünceyi geliştirmek

SMO208 Akılcı İlaç Kullanımı
Akılcı ilaç Kullanımı: İlâçların, hastaların klinik gereksinimlerine uygun bir şekilde, uygun dozda, yeterli bir zaman süresinde, hem kendileri hem de toplum için en düşük maliyet ile kullanılması
Belirlenen kavram(ları) açıklamak/anlatmak İlgili kavram(lar)la alakalı farkındalık yaratmak ve bunu geliştirmek.
Belirlenen kavram(lar)ın geçerliliğini tartışmak.
Seçilen/belirlenen becerileri geliştirmek
Seçilen konuların derinlemesine/detaylı bir şekilde incelemek
Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerin var olan bilgilerini geliştirmek
Seçilen kavramlar bağlamında öğrencilerin fikirlerini/bilgilerini/kavrayışlarını geliştirmek
Belirlenen kavram/kuram/konularla ilgili öğrencilerle var olan bilgilerini yenilemek Yeniliği teşvik etmek Eleştirel düşünceyi geliştirmek

 

 

SMO210 Sağlık Hizmetlerinde Kalite
Sağlık hizmetlerini içinde barındıran tüm ön lisans bölümlerinde, sağlıkta kalitenin güvenlik, atık, enfeksiyon, iletişim, sağlık çalışanı sorumluluğu, tıbbi hatalar, acil durumlar, cihaz yönetimleri, sterilizasyon ve dezenfeksiyon, hastanede bulunan cihazlar dahil geniş alanı kapsamaktadır. Türkiye sağlık sistemine genel bakış, hasta çalışan güvenliği, sağlıkta kalite standartları, atıl yönetimi, enfeksiyonların önlenmesi, ilaç yönetimi, radyasyon güvenliği, temel hasta hakları, hasta ve hasta yakını ile sağlıklı iletişim, hasta güvenliğinde sağlık çalışanı sorumluluğu, hasta güvenliği ve tıbbi hata, sağlıkta risk yönetimi, hasta düşmelerinin önlenmesi, hastanın bilgilendirilmesi ve hasta rızası, güvenli ilaç uygulamaları, sağlıkta ölçme ve değerlendirme kültürü, malzeme ve cihaz yönetimi, afet ve acil durum yönetimi, bilgi yönetimi konularını içermektedir.