Kuruluş, Misyon, Vizyon ve Temel Değerler

Kuruluş

Sağlık sistemlerinin gelişmesi ve sağlık hizmetlerinin daha etkin sunulması için yalnızca hekimlerin değil, çeşitli alanlarda uzmanlaşmış sağlık personelinin de yetiştirilmesi önem arz etmektedir. Bu bağlamda, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları (SHMYO), hem Türkiye'de hem de dünyada sağlık sistemlerinin vazgeçilmez eğitim kurumları haline gelmiştir.

Dünyada sağlık hizmetlerine yönelik teknik ve yardımcı sağlık personeli eğitimi, 20. yüzyılın başlarında özellikle Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri'nde ortaya çıkmıştır. Almanya ve İngiltere gibi ülkelerde, hemşirelik ve ebelik eğitimi 19. yüzyılda başlamış, 20. yüzyılda ise laboratuvar teknikleri, radyoloji, anestezi ve fizyoterapi gibi alanlarda teknik eğitim programları gelişmiştir. ABD’de, “community college” sistemi içinde sağlık teknikerlerinin yetiştirilmesi yaygınlaşmış, 1940’lı yıllardan itibaren associate degree (ön lisans) düzeyinde programlar oluşturulmuştur.

Günümüzde gelişmiş ülkelerde sağlık hizmetleri meslek eğitimi, meslek yüksekokulları, teknik enstitüler veya üniversitelere bağlı iki yıllık ön lisans programları yoluyla yürütülmektedir. Programlar genellikle ulusal sağlık politikalarıyla uyumlu olarak düzenlenmekte ve uygulamalı eğitim odaklıdır.

Türkiye’de sağlık alanında yardımcı sağlık personeli yetiştirme çabaları, Cumhuriyet’in ilk yıllarına kadar uzanır. 1920'li yıllardan itibaren ebe, hemşire ve sağlık memuru yetiştiren okullar açılmış, ancak bu kurumlar meslek yüksekokulu niteliği taşımamıştır. 1980'li yıllarda, Türkiye'de yükseköğretimde yapılan yapısal değişiklikler sonucunda, mesleki ve teknik eğitimi üniversite bünyesine almak amacıyla meslek yüksekokulları kurumsallaştırılmıştır. 1982 yılında çıkarılan 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu ile SHMYO’lar YÖK denetiminde üniversitelere bağlı olarak kurulmaya başlanmıştır. İlk Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları, büyük üniversitelerin bünyesinde açılmıştır. 2000’li yıllardan sonra sağlık sektöründeki büyüme, özel hastanelerin artışı ve sağlıkta dönüşüm programı gibi faktörlerle SHMYO’ların sayısı hızlı biçimde artmıştır. Günümüzde neredeyse her üniversitenin bünyesinde bir SHMYO bulunmaktadır. Program çeşitliliği artmış; ağız ve diş sağlığı, tıbbi görüntüleme, fizyoterapi, yaşlı bakımı, çocuk gelişimi, ameliyathane hizmetleri gibi çok sayıda branş açılmıştır.

Türkiye’de ve dünyada sağlık hizmetleri meslek yüksekokulları, modern sağlık sistemlerinin gerektirdiği nitelikli, uygulama temelli ara insan gücünü yetiştirmek amacıyla kurulmuş ve gelişmiştir. Dünyada daha erken başlayan bu süreç, Türkiye’de özellikle 1980 sonrası hız kazanmıştır. Bugün SHMYO’lar sağlık hizmetlerinin kalitesini doğrudan etkileyen kurumlar haline gelmiş; uygulamalı eğitim, staj, laboratuvar altyapısı ve sektörel işbirlikleri ile sağlık sektörünün ihtiyaç duyduğu teknik kadroları yetiştirmektedir.

Misyon

"Sağlık sektörünün ihtiyaç duyduğu etik değerlere bağlı, çağdaş bilgi ve becerilerle donatılmış, topluma duyarlı, mesleki yetkinliği yüksek, nitelikli ve etik değerlere sahip nitelikli ve etik değerlere sahip sağlık teknikerleri yetiştirmek; yaşam boyu öğrenmeyi benimsemiş bireyler aracılığıyla toplum sağlığının korunmasına katkı sunmak."

Vizyon

"Ulusal ve uluslararası düzeyde tanınan, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri eğitimine entegre eden, sağlık alanında kaliteli ara eleman yetiştirme konusunda öncü ve tercih edilen bir meslek yüksekokulu olmak."

 

Amaç ve hedefler

Amaç

  1. Nitelikli sağlık teknikerleri yetiştirmek:
    Sağlık alanında mesleki bilgi ve beceriye sahip, uygulama yetkinliği yüksek, etik değerlere bağlı bireyler yetiştirmek.
  2. Toplum sağlığına katkı sunmak:
    Kamu ve özel sağlık hizmetlerinde görev alabilecek, birey ve toplum sağlığını önceleyen profesyoneller yetiştirerek sağlık sistemine katkı sağlamak.
  3. Uygulamalı eğitimi güçlendirmek:
    Laboratuvar, staj ve saha uygulamaları ile teorik bilgiyi pratikle birleştiren bir eğitim modeli sunmak.
  4. Sürekli gelişimi desteklemek:
    Öğrencilerin mesleki gelişimlerinin yanında yaşam boyu öğrenme ve kişisel gelişim becerilerini de kazanmalarını sağlamak.
  5. Bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip etmek:
    Sağlık teknolojilerindeki güncel gelişmeleri eğitim programlarına entegre ederek çağın gereklerine uygun eğitim sunmak.

Hedefler

  1. Akademik kaliteyi artırmak:
    Eğitim müfredatlarını sağlık sektöründeki güncel ihtiyaçlara göre düzenlemek ve öğretim elemanlarının akademik yetkinliğini artırmak.
  2. Sektör iş birliklerini geliştirmek:
    Kamu ve özel sektör sağlık kuruluşlarıyla protokoller yaparak öğrencilere kaliteli staj ve uygulama ortamları sağlamak.
  3. Mezun istihdam oranını yükseltmek:
    Mezunların mesleki alanda istihdam edilmesini destekleyecek kariyer planlama, seminer ve danışmanlık hizmetleri sunmak.
  4. Uluslararasılaşma hedefi:
    Erasmus+ gibi değişim programları aracılığıyla öğrencilerin ve öğretim elemanlarının uluslararası deneyim kazanmasını sağlamak.
  5. Araştırma ve toplumsal katkıyı teşvik etmek:
    Öğrencilerin bilimsel projelere katılımını desteklemek, sağlık okuryazarlığı ve toplum sağlığı temelli sosyal sorumluluk projeleri yürütmek.
  6. Kalite güvencesini sağlamak:
    Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) standartlarına uygun sürekli iyileştirme süreçlerini uygulamak.

Araştırma Alanını Kapsayan Amaç ve Hedefler

Amaçlar

  1. Uygulamalı bilimsel araştırmaları teşvik etmek:
    Sağlık hizmetlerine yönelik klinik, teknik ve sosyal bilim temelli araştırmalarla öğrenci ve akademisyenleri aktif araştırma sürecine dâhil etmek.
  2. Yerel ve bölgesel sağlık sorunlarına çözüm üretmek:
    Sağlık hizmetlerinin kalitesini ve erişilebilirliğini artırmaya yönelik bilimsel projeler geliştirerek yerel sağlık ihtiyaçlarına katkı sunmak.
  3. Akademik yayın ve proje kültürünü geliştirmek:
    Öğretim elemanlarını ve öğrencileri bilimsel makale, bildiri, proje ve saha araştırmaları üretmeye teşvik etmek.
  4. Sektör odaklı Ar-Ge faaliyetleri yürütmek:
    Sağlık kurumlarıyla iş birliği içinde yürütülecek araştırmalarla sağlık teknolojileri ve hizmet süreçlerinin geliştirilmesine katkı sağlamak.

Hedefler

  1. Bilimsel yayın sayısını artırmak:
    Ulusal ve uluslararası indekslerde taranan hakemli dergilerde SHMYO öğretim elemanlarının yılda en az 2 akademik yayın yapmasını teşvik etmek.
  2. Öğrenci katılımlı araştırma projeleri desteklemek:
    Lisans öncesi düzeydeki öğrencileri, bilimsel araştırma süreçlerine dâhil edecek projelere (%20 öğrenci katılım oranı) kaynak ayırmak.
  3. TÜBİTAK, BAP ve benzeri araştırma fonlarına başvuru yapmak:
    Her akademik yılda en az 3 proje başvurusunun yapılmasını hedeflemek.
  4. Uygulama merkezleri veya araştırma laboratuvarları kurmak:
    SHMYO bünyesinde en az bir tematik uygulama/araştırma laboratuvarının kurulmasını sağlamak (örneğin: Simülasyon merkezi, Tıbbi cihaz test laboratuvarı vb.).
  5. Akademik araştırma ve topluma hizmet projelerini birleştirmek:
    Akademik araştırmaların çıktılarının, yerel sağlık politikalarına veya kamu farkındalığına katkı sağlayacak biçimde yaygınlaştırılmasını sağlamak.
  6. Sektörle iş birliği içinde araştırma projeleri yürütmek:
    Hastaneler, özel sağlık kuruluşları ve tıbbi cihaz firmalarıyla ortak Ar-Ge çalışmaları yürütülmesini desteklemek.

Temel Değerler

Kurumsal kimliğinizi güçlendiren; Akreditasyon ve kalite güvence belgelerinde temel dayanak oluşturan;  Öğrencilere ve çalışanlara yön gösteren   Paydaşlarla iletişimde kurumsal duruşunuzu yansıtan temel değerlerimiz şunlardır:

  1. Etik Değerler ve Mesleki Sorumluluk:Sağlık alanında görev yapacak bireylerin mesleki etik kurallara, hasta haklarına ve insan onuruna saygı göstermesi önceliğimizdir.
  2. Bilimsellik ve Akademik Tutarlılık: Eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetlerinde bilimsel bilgiye dayalı, sorgulayıcı ve tutarlı bir yaklaşımı esas alırız.
  3. Uygulama Odaklı Eğitim: Teorik bilginin pratiğe dönüştüğü, nitelikli ve iş gücü odaklı bir eğitim anlayışını benimseriz.
  4. Topluma Hizmet ve Sosyal Sorumluluk: Toplum sağlığını geliştirmeyi hedefleyen, duyarlı ve katılımcı sağlık profesyonelleri yetiştirmek temel değerlerimizdendir.
  5. İnsan Haklarına ve Çeşitliliğe Saygı: Farklılıkları zenginlik olarak gören, kültürel çeşitliliğe ve bireysel haklara duyarlı bir kurum kültürüne sahibiz.
  6. Yaşam Boyu Öğrenme :Mezunlarımızın mesleki ve bireysel gelişimlerine yaşamları boyunca devam etmelerini destekleyen bir öğrenme anlayışı sunarız.
  7. Yenilikçilik ve Gelişime Açıklık: Sağlık alanındaki bilimsel ve teknolojik yenilikleri izler, eğitim programlarımızı sürekli geliştiririz.
  8. Kalite Odaklılık :Eğitimde, araştırmada ve hizmette kaliteyi sürekli iyileştirme hedefiyle hareket ederiz.
  9. İş Birliği ve Takım Ruhu: Sağlık hizmetlerinin çok disiplinli yapısına uygun olarak ekip çalışmasına ve birlikte üretmeye önem veririz.
  10. Çevreye ve Gelecek Kuşaklara Duyarlılık:Sürdürülebilir bir gelecek için çevre bilinci yüksek bireyler yetiştirmeyi amaçlarız.